فرهنگ سنگ های قیمتی (احجار کریمه) و کانی ها در نظم فارسی تا اواخر قرن ششم
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نازیلا فرمانی انوشه
- استاد راهنما محمدحسین محمدی محمدرضا برزگر خالقی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
موضوع پژوهشی که پیش رو دارید: «فرهنگ سنگ های قیمتی(احجار کریمه) و کانی ها در نظم فارسی تا اواخر قرن ششم» است. نگارنده بر آن است تا به شیوه ای تحقیقی و مستند به منابع موجود، نشان دهد که اولا چه سنگ ها و کانی هایی در نظم فارسی مد نظر شاعران بوده است و این سنگ ها با چه ویژگی ها و مشخصه هایی نمود پیدا کرده اند و نیز خواص این سنگ ها و کانی ها در درمان امراض و یا سایر خاصیت های آن به چه نحوی بوده است. ثانیا اهداف شاعران از کاربرد این احجار و کانی ها چه بوده است و بالاخره این که شاعران در بعد هنر آفرینی و صور خیال از این سنگ ها چه بهره ای برده اند. به همین منظور آثار و منابع مختلف منظوم تا قرن ششم مورد بررسی قرار گرفت. از شاعران بی دیوان تا دیوان های شاعران مبرز این دوره اعم از رودکی، منوچهری، فرخی، عنصری، ناصرخسرو، قطران و امیر معزی که استادی خویش را در وصف طبیعت و جلوه های آن نشان داده اند و نیز انوری و سنایی و نظامی و خاقانی که به حق فحول بی بدیل عرصه ادب فارسی اند، همگی مورد توجه قرار گرفت. پس از فیش برداری از دیوان ها و استخراج حدود 62 عنوان سنگ و کانی و دسته بندی آن ها، جهت شرح و توضیح مدخل ها به منابع و مآخذ متعدد از جمله کتاب های طب و ادویه و جواهر نامه مراجعه شد. این عناوین به ترتیب الفبایی مرتب گردید. در هر مدخلی ابتدا به املاء فونوتیکی و توضیح واژگانی و معرفی آن سپس به ذکر ویژگی های هر عنصر و خواص دارویی آن پرداخته شد و در آخر نیز معادن و منابع آن ذکر گردید. در ضمن هر مدخل نیز با توجه به متن، شاهد شعری مورد نظر مطابق با ترتیب زمانی دواوین گنجانده شد. مضاف بر این در هر مدخل، در بعد هنر آفرینی شاعران در صور خیال نیز به بیان شواهد شعری پرداخته شده است.
منابع مشابه
سبکشناسی نظم در قرن ششم
در این مقاله از مختصات سبک شناسی نظم در قرن ششم سخن رفته است. مبدأ بحث در این زمینه بررسی مختصات سبکشناختی در آثار سنائی غزنوی است که موجب تحولی اساسی در شعر فارسی گردید و پایان این تحول در قرن ششم، سال تصنیف اقبالنامه نظامی و ختم اسکندرنامه اوست. شعر فارسی در این قرن از لحاظ موضوع، وزن، قالب، ترکیب الفاظ و قوافی، نوجویی و تازگی متحول شد و 10 شیوة شاعری در سبک خراسانی در قرن ششم بسط و گسترش ...
متن کاملسبکشناسی نظم در قرن ششم
بخش دوم از مقالة شادروان استاد سید ضیاء الدین سجادی که بخش نخست آن در شمارة پیشین به اطّلاع خوانندگان گرامی رسید، اختصاص به معرفی ویژگیهای سبک دو شاعر برجستة دیگر از قرن ششم یعنی انوری و جمال الدّین اصفهانی دارد. در این بخش ابتدا بارزترین ویژگیهای سبک انوری در قصائد، غزلیات و رباعیات از نقطهنظر کاربرد کلمات و ترکیبات، وزن اشعار، قافیه و ردیف و نیز محتوای اشعال وی و موضوعات اصلی مندرج در آن مور...
متن کاملبازتاب آگاهی های تاریخی از اروپا در شعر فارسی (از قرن ششم تا قرن دوازدهم هجری)
یادکرد از مردمان و سرزمینهای مختلف در شعر فارسی، بازتاب آگاهیهای شاعران از موضوعات یاد شده است. مردم و سرزمین اروپا از روزگاران گذشته معمولاً در میان شاعران پارسیگوی نامی آشنا داشتهاند. از حدود قرن ششم هجری شاعران ایرانی از اروپا و اروپاییان با نامهای مصطلح جدید، بویژه فرنگ و فرنگی در اشعار خود یاد کردهاند. در این نوشته سعی شده است مجموعهای از تصورات مثبت و منفی شاعران ایرانی نسبت به اروپائی...
متن کاملگونه شناسی صفت ها از قرن چهارم تا ششم با تکیه بر تفسیرهای فارسی
«صفت»،از مهمترین وابستههای هر گروه اسمی به شمار میرود.با بررسی صفتها در گونههای مختلف،با تکیه بر تفسیرهای فارسی،بخش عظیمی از ویژگیهای ساختمان گروه اسمی در گذشته آشکار میشود. ویژگیهایی که بهویژه مترجمان،با ترجمة آیات قرآن مجید،هنرمندانه خلق کردهاند و تاکنون،در منابع دستور تاریخی ، سبک شناسی و فرهنگها،به بخشهای مهمّ آن چندان پرداخته نشده است.در این مقاله میکوشیم تا به بررسی صفتها از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023